vineri, 17 iunie 2011

Pro sau contra sancţiunii

Argumente Pro sancţiune

 
  1. Orice societate în care există reguli de convieţuire, există şi sancţiuni pentru cei ce se abat de la reguli. Şi în şcoală există regulamentul de ordine interioară, care prevăd atât regulile, cât şi sancţiunile care se vor aplica în caz de încălcare a regulilor. Este foarte important ca regulamentul să fie transmis şi analizat împreună cu elevii, de către cadrele didactice.
  2. Existenţa şi aplicarea sancţiunilor pot constrânge elevii să se comporte după norme.
  3. Existenţa şi aplicarea sancţiunilor pot conctinui „exemple de neurmat” pentru ceilalţi copii cu comportament deviant.
  4. Existenţa şi aplicarea sancţinilor oferă o stare de siguranţă şi securitate întregului grup de elevi, dar mai ales a elevilor care sunt victime ale agresiunii celorlalţi.
  5. Sancţiunile stabilite clar printr-un regulament sunt considerate de cei cărora li se aplică o măsură „corectă” şi o acceptă ca atare; există situaţii în care pentru un anumit comportament elevii sunt pedepsiţi după cum consideră profesorul, deseori prin violenţă verbală, chiar fizică, umilire, etc. Efectul acestor pedepse este, adeseori, contrar aşteptărilor celor care le aplică, tocmai pentru că nu sunt nişte sancţiuni clar stabilite, iar elevii le consideră măsuri „incorecte”.
Argumente Contra sancţiunii

 
  1. Aşa cum precizam  la argumentele Pro sancţiune, dacă sancţiunea nu este satbilită şi cunoscută înainte ca elevul să aibă un comportament inadecvat, ea poate să fie considerată o măsura incorectă, chiar ilegală, să producă nemulţumiri, şi să aibă ca efect un comportament contrar celui aşteptat. (Adică să facă şi mai multe rele decît înainte, tocmai ca „reacţie” la pedeapsă).
  2. Sancţiunile tind să fie, de multe ori, aplicate fără a fi explicate foarte clar, de ce se aplică, ce comportament ar fi trebui să aibe elevul ca sa nu i se aplice sancţiunea, ce se va întâmpla data viitoare când va greşi, ce se putea întâmpla etc. considerându-se că aceste lucruri se ştiu de la sine. Este o presupunere greşită, unii elevi au comportamente indezirabile fără să cunoască acest fapt, şi, ce e mai grav, fără să cunoască posibilele consecinte negative, chiar nefaste, pe care le poate avea un astfel de comportament.
  3. În unele cazuri, persoanele care aplică sancţiunile (ex. Cadrele didactice) le aplică fără a investiga întreg incidentul. Din acest motiv, nu sunt sancţionaţi toţi cei implicaţi, sau sunt sancţionaţi elevi pe nedrept.
  4. Înainte de a se aplica o sancţiune consider că este nevoie ca elevului să i se acorde şansa de a remedia greşeala. Atunci când nu este posibil acest lucru, i se poate oferi şansa de a-şi schimba comportamentul înainte de a fi apicată o sancţiune cu efecte negative pentru viitorul elevului.
  5. Aplicarea sancţiunilor poate deveni o regulă de bază în educaţia copiilor, şi la cea mai mică abatere să fie aplicate sancţiuni nefondate foarte bine, sau prea aspre. Astfel relaţia profesor – elev va fi bazată pe autoritate fizică, frică, în loc de respect reciproc şi admiraţie, ceea ce va crea complexe de inferioritate, frustrări şi comportamente ostile).
Eu personal sunt Pro sancţiuni foarte clar stipulate în regulament, dar în nici un caz pedepse   corporale, violenţă fizică sau verbală, umilirea elevilor, etc.                                                                 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu