Faceţi parte din echipa managerială a unei şcoli care se află în următoarea situaţie:
Şcoala X este o şcoală cu clasele I-VIII, situată la periferia unui oraş de provincie, fost oraş industrial. Populaţia şcolară este de aproximativ 450 elevi, 37% dintre aceştia sunt rromi, iar 4% sunt sârbi. În şcoală sunt şi 8 cazuri de copii proveniţi dintr-un centru de plasament ce funcţionează în apropierea şcolii, iar alţi 7 copii se află în plasament familial. 15 elevi sunt copii cu cerinţe de educaţie speciale (dosar CES). În anul şcolar anterior s-au înregistrat 3 situaţii de violenţă gravă (bătăi) şi nenumărate situaţii de violenţă verbală sau nonverbală, mai ales cu caracter etnic sau legat de trăsăturile fizice sau psihice. De asemenea, o situaţie alarmantă pentru şcoală a fost numărul mare de absenţe înregistrate în anul şcolar precedent. Comisia de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală a decis că este important să aplice o serie de instrumente de cercetare pentru a obţine mai multe informaţii de profunzime cu privire la situaţiile de violenţă în şcoală şi la cauzele reale ale acestora.
- Au fost completate 58 de fişe de înregistrare a situaţiilor de violenţă.
- A fost aplicat un chestionar tuturor elevilor din şcoală privind situaţiile de violenţă din şcoală.
- S-au organizat interviuri de grup cu cadre didactice privind cauzele absenteismului şi ale violenţei.
- S-au organizat interviuri de grup cu părinţii privind cauzele absenteismului şi ale violenţei.
- S-au organizat interviuri individuale cu personalul de sprijin (consilier şcolar) privind situaţiile de violenţă din şcoală.
Temă: Propuneţi un plan de activităţi relevant pentru problemele semnalate valorificând informaţiile pe care le deţineţi.
Indicaţi legătura dintre măsurile de intervenţie propuse şi principalele categorii de cauze care au generat aceste fenomene şi care au fost identificate cu ajutorul instrumentelor de investigaţie aplicate.
Indicaţi legătura dintre ariile de intervenţie propuse şi datele pe care le aveţi la dispoziţie cu privire la principalele categorii de acte de violenţă.
Indicaţi modul în care au fost armonizate la nivelul măsurilor propuse opiniile diferitelor categorii de actori investigaţi cu privire la fenomenele de violenţă şi a cauzelor acestora.
În planul elaborat m-am axat, în principal, pe două obiective mari:
1. Reducerea fenomenului de absenteism
Organizare întâlnirilor cu părinţii: la nivelul clasei, la nivelul şcolii, individual
Realizarea unor calendare ale frecvenţei la nivelul fiecărei clase
Consilierea elevilor cu un număr mare de absenţe nemotivate
Acordarea de distincţii claselor cu numărul cel mai mic de absenţe nemotivate
2. Reducerea cazurilor de violenţă verbală, nonverbală şi fizică
2. Reducerea cazurilor de violenţă verbală, nonverbală şi fizică
Organizarea unor activităţi pentru promovarea drepturilor copilului, egalităţii de şanse, multiculturalităţii
Iniţierea şi desfăşurarea unor |
Consilierea individuală şi de grup a elevilor în vederea combaterii comportamentelor agresive
Iniţierea unui program de formare a unor elevi - mediatori de conflicte la nivelul fiecărei unităţi şcolare
Intensificarea şi diversificarea acţiunilor organizate de unităţile şcolare în vederea prevenirii şi combaterii violenţei prin colaborarea cu poliţia de proximitate
Realizarea de lectorate cu părinţii pe tema educaţiei non-violente
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu